libros

Nou llibre: Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia.

Portada llibre
Barba y Capella (eds.) Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia. Barcelona: Graó 2010

L’editorial Graó acaba de publicar el llibre Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia editat per Carme Barba y Sebas Capella i en el que participem un grapat d’autors (G. Al·lès, N. Alart, J. Barato, R. Barlam, I. Bernabé, N. Cervera, N. Coma, R. Doménech, J.L. Fierro, M. Ivanova, M. del M. Lluelles, C. Miró, I. Palahí, A. Pérez Sánchez, I. Pérez Torres, M. del Pozo i J. Adell). Copio aquí el que diu l’editorial:

Els ordinadors ja hi són o arribaran ben aviat a les aules. Aquest llibre ens ajudarà en els canvis que això representa en el dia a dia i que s’han de sostenir en tres grans columnes: *els continguts, les metodologies, les eines i els recursos tecnològics*. Així, veurem els continguts des d’una mirada competencial; les metodologies que han d’afavorir el pensament científic, la creativitat i la solidaritat i, finalment, les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquestes metodologies es caracteritzen pel treball cooperatiu, l’atenció a la diversitat, la recerca, la construcció del coneixement, la creativitat i la interdisciplinarietat. A més, es donen a conèixer algunes de les eines que cal posar en mans dels nois i noies perquè facin les seves creacions, les seves tasques, perquè transformin la informació i construeixin el seu coneixement de manera autònoma.

Publicar un llibre, o un capítol d’un llibre, sempre em produeix una sensació agredolça: per una banda, veure el que has escrit, negre sobre blanc, encuadernadet i bonic, em dona una alegria un pel infantil. D’altra banda penso: «I per què no està penjat a Internet per a que qualsevol puga baixar-se’l sense gastar-se un euro? Si el nostre objectiu és millorar l’educació, no guanyar diners o fer «carrera acadèmica», per què no és gratuït i lliure?». Ja ho deia: agredolç.

En fi, que hi ha al carrer un nou llibre i sobre l’ús didàcticament innovador dels ordinadors i la Internet a l’aula. Un llibre que, front a la perspectiva institucional de «digitalitzar» l’educació, que pareix consistir en fer el mateix que sempre, però amb ordinadors i «llibres de text digitals», aposta per transformar les pràctiques dels docents i innovar didàcticament aprofitant les noves eines, recursos i entorns. La resta d’autors tenen tots molta experiència en el tema i formen part de grups de llarga trajectòria i reconegut prestigi en el camp de la innovació didàctica. És un llibre escrit per mestres i per a mestres (amb algun infiltrat universitari :-)), sense «excursions al futur» i adreçat a mestres que vulguen explorar el què ens ofereixen les noves tecnologies per a millorar les seves pràctiques docents i els aprenentatges dels seus alumnes. Així de clar.

1. Parabéns per el llibre.

Ja he mirat, però per el Brasil esta massa car, esparer, qui sap un dia estará penjat a la web i gratuit.

Parabéns des del Brasil