Hace unos días, leyendo el libro de Selwyn y Facer (2013), que recomiendo vivamente a toda persona que se dedique a la tecnología educativa o que la utilice en su práctica docente (no tengo comisión), encontré una cita que no me resisto a copiar aquí. Es de un artículo de Amin y Trift de 2005 y explica qué es, según Selwyn y Facer, «adoptar un punto de vista políticamente consciente» de la tecnología educativa
It is important to note at this point that adopting a politically aware “critical” approach toward educational technology does not necessarily entail a dogmatic adherence to any particular theoretical stance, school-of-thought or “-ism.” Rather the critical perspective is rooted in a broader recognition of technology and education as a set of profoundly political processes and practices that are usefully described in terms of issues of power, control, conflict, and resistance. As such, much of the underlying impetus for a critical approach toward educational technology stems from a desire to foster and support issues of empowerment, equality, social justice, and participatory democracy (see Gunter, 2009). These ambitions are perhaps best summarized by Amin and Thrift (2005, p. 221) in their four-point agenda for critical scholarship as follows:
First, a powerful sense of engagement with politics and the political. Second, and following on, a consistent belief that there must be better ways of doing things than are currently found in the world. Third, a necessary orientation to a critique of power and exploitation that both blight people’s current lives and stop better ways of doing things from coming into existence. Fourth, a constant and unremitting critical reflexivity towards our own practices: no one is allowed to claim that they have the one and only answer or the one and only privileged vantage point. Indeed, to make such a claim is to become a part of the problem.
Pues eso.
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Referencias:
Amin, A. & Thrift, N. (2005). What’s left? Just the future. Antipode, 37, 220–238.
Facer, K. & Selwyn, N. (2013). The Politics of Education and Technology: Conflicts, Controversies, and Connections. New York: Palgrave MacMillan. (el primer capítulo, del que he tomado la cita, se puede bajar gratuitamente).
Hola que tal…
Aristóteles no dudaba al afirmar que «no puede negarse que la educación de los niños debe ser uno de los objetos principales de que debe cuidar el legislador. Dondequiera que la educación ha sido desatendida, el Estado ha recibido un golpe funesto»… Como temo el golpe que nos queda por recibir tras estos años…
Y si escuchamos los consejos de Dolors Reig … que necesario es hablar menos de TIC (Tecnologías de la información y la Comunicación) y cada vez más de TAC (Tecnologías del aprendizaje y Conocimiento) para conseguir hacer realidad las TEP (Tecnologías para el Empoderamiento y la Participación)… Pero como temo que no seamos capaces de conseguirlo…
Señor Jordi Adell… agradezco el compromiso de profesionales como usted que nos ayudan a temer menos y actuar más… Un cordial saludo.
Un comentario muy apropiado que lo voy a utilizar en el blog que tenemos en clase con mis alumnos y alumnas de Educación Primaria de la Universidad de A Coruña.
Muchas gracias por la aportación y un saludo.
para ver:
http://ticprimaria2014.wordpress.com/
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